Onko suomalaisen työn arvo laskenut?

Paikalliset
Kommentoi 30

RISTITUULESSA

Vapaa liikkuvuus on tehnyt Suomesta otollisen maaperän ulkomaalaisille työntekijöille.

Matalapalkka-aloilla tämä korostuu eniten, mutta niinhän se on aina ollut.

Suomalaiset lähtivät työn hakuun Ruotsiin 1960-luvulla. Volvon autotehdas ja Maraboun suklaatehdas täyttyivät ulkomaalaisista työntekijöistä sielläkin pikkuhiljaa.

Tämä on kai väistämätön kehitys, koska työmarkkinoilla pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Vai onko?

”Huonot hommat” ovat olleet aina tarjolla ulkomaalaisille.

Kotimaisen työvoiman käyttöön ottavat kantaa Olli Koski SAK:sta ja Olli Sorainen Työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Työehtoja on parannettava

Nuoriso puhuu paskaduuneista tarkoittaen matalapalkkaisia palvelualojen työpaikkoja. Samalla maahan tulee työvoimaa muualta tekemään muun muassa näitä töitä.

Eikö suomalaisille työ maistu? EU:ssa on vapaa liikkuvuus ja Suomeen voi tulla töihin, mutta tällöin on noudatettava Suomen lakeja ja työehtoja.

Palvelualojen ammattiliitto taisteli siivoojille 20 prosentin palkankorotuksen – ehkä työvoimaa alkaa kohta löytyä Suomestakin.

Yhteiskuntaa on kehitettävä työehtoja parantamalla ja varmistamalla yhdenvertainen kohtelu Suomessa työskenteleville. Tämä tavoite yhdistäköön työväkeä maasta riippumatta.

Olli Koski

pääekonomisti

SAK

Ulkomaalaisten palkkaamista ei voida rajoittaa

Suomen työmarkkinat kansainvälistyvät. Kehitys heijastelee osin yhteiskunnan moninaistumista.

Työmarkkinoiden kansainvälistymisestä suuri osa johtuu työvoiman rekrytoinnista ulkomailta. Maassa asuvien maahanmuuttajien työllistyminen on edelleen hankalaa. Muitakin vajaakäytössä olevia työvoimaresursseja on, kuten nuoret.

Kielitaidolla ja kotoutumisella ei yleensä voida perustella sitä, että mieluummin rekrytoidaan ulkomaalainen ulkomailta kuin esimerkiksi maahanmuuttaja kotimaasta.

Erikoisosaaminenkaan ei useimmissa tapauksissa ole selittävä tekijä, koska valtaosa ulkomailta rekrytoiduista tulee aivan tavallisiin töihin rakennus-, siivous- ja palvelualoille.

Ulkomailta rekrytointia ei juuri voida rajoittaa, eikä ole syytäkään. Ikääntyvä yhteiskunta tarvitsee tekeviä käsiä. Voidaan kuitenkin perustellusti kysyä, ovatko kannusteet työmarkkinoilla olevan työvoimaresurssin käyttöön oikealla tolalla.

Olli Sorainen

neuvotteleva virkamies

työllisyys- ja yrittäjyysosasto

Ristituulessa-sarjassa asiantuntijat ottavat kantaa ajankohtaisiin aiheisiin. Jatka keskustelua.

30 kommenttia Kommentoi
toimitus

Kommentit

10.3.2011 15:21

Ei ole oikealla tolalla. Mikäli naisten matalapalkka-alojen palkat eivät korjaannu ja esim. henkilökohtaisen avustajan työolot palkkoineen vastaa työn vaativuutta, emme pian saa todellakaan oman maan työttömiä kiinnostumaan työn teosta.

Kyse ei ole kuin siitä, että palkkojen on noustava tasolle, jolloin työnteko kannattaa. Vuokratyövoiman työehdot on oltava samat, kuin kyseisen alan Tessit ja Vessit ovat ja tätä keinoa ei saa käyttää sisään-ulos tyylillä, vaan vastuullisesti tarjoten pysyvää työpaikkaa työssä jo olevalle. Mikäli työhön ei ole pätevyyttä olisi annettava mahdollisuus oppisopimuskoulutuksen kautta pätevöityä ammattilaiseksi. Vain tällä tavalla saadaan oman maan työttömille töitä ja yhteiskunta säästää toimeentulo- ja asumistukien poistumisella.

10.3.2011 20:59

Hyvinhän tuon arvo on kilpailutettu.

Meidän pitäisi pystyä maksamaan vuokra ja peruselämä sillä palkalla millä pimeä halpatyövoima käy elämässä täällä. On se hienoa että Espoon kaupunkikin suosii tätä kilpailuttamisen muodossa. Laskekaa vuokria 50%:lla niin on taas palkka kohdallaan.

10.3.2011 21:31

tämä pimeä työvoima luultavasti elää melko hyvin,tulee palkat verotta tulee asumis ym tuet kun ei ole töissä oikeasti... toiset varmaankin vielä ansiosidonnaisella joten jos halua olisi niin niitä säästöjä kyllä löytyisi mutta kun ei näytä sitä halua löytyvän.

13.3.2011 02:20

Suomessa tehtävästä työstä Suomalainen VEROKORTTI !
koskee kaikkia kansalaisuuksia.

13.3.2011 06:21

Juu. Kuutamo urakoinnissa, varsinkin rakennusalalla, kotimainen verokortti on varsinainen ässä työnhakijan/-tekijän hihassa!

13.3.2011 09:24

Niin,missä vika,kun kohta jo hyviksi "duuneiksi" ajatellut työt ovat paskaduuneja.
Vaikkapa päivähoito, vanhusten parissa tehtävä työ...Koulutus hilataan pilviin, pitää olla hieno titteli...kuka sanoo että hoitotyö tarvitsee "tidettä" kaksi kättä ja halu tehdä sitä työtä, kohtuullinen palkka jolla elää, tarvitseeko kaikilla olla amk-yms tason paperit pärjätäkseen hoiva-alalla?

13.3.2011 10:40

Palkkojen nouseminen tasolle, jolla työnteko kannattaa, on kaunis ajatus, mutta ei toteudu markkinataloudessa. Jo ympäristön kantokyky tekee kulutuksen jatkuvan nostamisen mahdottomaksi. Toisaalta: markkinatalous on eliitti. Ilman muiden työpanoksesta hyötyvää parasiittia markkinatalousjärjestelmä menettäisi syvimmän merkityksensä.

Meidän pitäisi tehdä itsellemme selväksi korkean elitason ja korken kulutustason välinen ero. Korkeaan elintasoon - joka näyttää olevan rajallisella maapallollamme vain harvojen etuoikeus - kuuluu kiireettömyys, puhdas ruoka, puhdas ympäristö sekä mielekäs, ympäristöä kunnioittava työ.

Kulutukseen liittyvä propaganda on kuitenkin tehokas tapa ohjata käyttäytymistä: olemme valinneet elämämme korkeimmaksi päämääräksi laadun sijasta määrän, korkeaan kulutustasoon pyrkimisen. Siinä kaikki keinot ovat sallittuja. Pelin henkeen ei kuulu rutina. Jos sattuu jäämään (jo ennalta hävityksi tuomitussa pelissä) häviölle ja joutuu korjaamaan eliitin jälkiä tai palvelemaan sitä aivan liian matalalla matalalla palkalla, on se vain merkki siitä, että järjestelmä toimii.

Jouko Kämäräinen
Kansalaisjournalisti, Vantaa

15.3.2011 20:18

Kämäräiselle tiedoksi, koska olet tuota mieltä matalasta palkasta, että järjestelmä toimii, vaikka "omaa oksaa sahaat" ja resurssipula velkaannuttaa yhä lisää, mistä seuraa vielä yhä lisää ahdistusta, kun ei ole varaa ottaa vastuuta EU:n tai muidenkaan maiden kriiseistä.

13.3.2011 16:01

Ellikkä kannttaa kuulua elittiin.

13.3.2011 20:15

Vastaus nimimerkille: Kysynpä vaan.
Näitä samoja asioita olen myös miettinyt. Ts. miksi hoitotyöstä on tehty jotenkin
liian "hienoa". Vanhat jo eläkkeelle lähteneet hoitajat ovat kertoneet mitä se hoitotyö oli ennen ts. se oli sitä perustyötä, mutta tietokoneen vieressä ei silloin istuttu, kun niitä ei vielä silloin ollut.
Miksi hoitotyössä on nykyisin niin kiire ? Olisiko syynä näiden paperitöiden lisääntyminen kaiken maailman kokoukset ym. ym..

14.3.2011 21:53

joo kyllä nyt ensin kannattais hankkia työttömille työtä ja sitten vasta katsoa ottaako joukkoon ulkomaalaisia työn tekiöitä suomalaiset jäävät työttömiksi koska useimmat firmat kysyy ulkomaalaisia työntekiöitä eli se tarkottaa sitä että suomen työttömyys lisääntyy

15.3.2011 09:08

Suomalaisen työn alasojosta uusimman esimerkin antoi Fiskarsin omistajasuku, joka lopettaa tuotantoa Arabian tehtaalla. Suomalalaiset laitetaan kilometritehtaalle ja yhtiö siirtyy alihankintaan Kiinasta. Raha puhuu ja suomalainen työ saa väistyä. Valitettavaa on , että suomalainen Fiskars ja sen suomalainen omistajasuku tekee tämänkaltaisia päätöksiä, jossa voiton maksimointi ohittää isänmaallisuuden. Muumimukeissa ja muissa tuotteissa lukee varmaan jatkossa Made in China ja mainekas Arabian tehdas ajetaan alas.

16.3.2011 01:43

"Valitettavaa on , että suomalainen Fiskars ja sen suomalainen omistajasuku tekee tämänkaltaisia päätöksiä, jossa voiton maksimointi ohittää isänmaallisuuden."

Herätys! Voiton maksimointi on jo aikaa sitten ohittanut isänmaallisuuden.

16.3.2011 08:40

" Ts. miksi hoitotyöstä on tehty jotenkin liian "hienoa"" Niinpä juuri! Enää ei riitä sydämellä tehty työ. Paperille tai siis tietokoneen muistiin laaditaan hienot hoitosuunnitelmat joita sitten päivitetään kaksi kertaa vuodessa, oli sitten lapsi tai vanhus. Hoitajein aika alkaa mennä paperfeitten kanssa nysväämisxeksi, viis siitä ihmisestä joka sitä hoitoa tarvistee.

16.3.2011 10:35

Raha ratkaisee ja se on totta,Suomalainenkin ostaa aina halvimmat tuotteet ja mielummin Virosta tai yleensä ulkomailta niin en ihmettele ollenkaan Fiskarsin päätöstä kilpailevilla markinoilla.Kenen pitäisi katsoa peiliin,no se joka ostaa halvalla.Työmies syö työmiestä.

22.3.2011 09:26

Naurattaa tämä Suomen meininki..Tämä kertoo kaiken, kun kerran olin uimahallissa en voinnut välttää kuulemasta kun kaksi vanhaa eläkeläismiestä keskusteli Suomen työmarkkinoista. Toinen kertoi niistä ajoista kun työtekijä oli jossain arvossa "hanttihommissakin" ja työntekijät oli se jolla firma pidettiin kilpailukykyisenä. He ihmettelivät ja eivät ymmärtäneet nykyajan kulttuuria kun kaikki potkitaan pois jos ei ole enään hyötyä ja lomautellaan vain. Työntekijä uhraa panoksensa työnantajalle ja työnantaja ei tajua mitä on sitoutuminen?. Voisin sanoa sen pähkinänkuoressa mikä meidän työmarkkinoita hallitsee ja se on ahneuden-filosofia, ei muuta! On ollut puhetta koulutuksista..ja vaikea tajuta että koulutus on myös este monille aloille? ennen sai lapioida ihan rauhassa, mutta nykyään siihen vaaditaan ammattitutkinto!. Koulutuksessa ei ole sinänsä mitään vikaa ja se nostaa myös "hanttihommankin" arvostusta. Rajansa kaikella ja eniten tässä hyötyy koulutuksenjärjestäjä. Veronmaksajat taas maksaa turhasta kun duunari pikuimies-arska lukee firman yrityskulttuuria ja ym.turhaa sälää. Joo, tiedän tapauksen missä kurssitettiin työvoimapoliittisesti pikimiehiä ja osana kuului tutustuu orgaanisaatioiin ym. jotka nyt ei ollut lähellä yhtään sitä pikiämpärien kantamista. Vierestä seuraaneena tekee pahaa katsoa miten nuoriakin Espoo pompottaa. Pääset palkkatukitöihin esim.päiväkotiin. Olet puolivuotta, vuoden ja sen jälkeen palkataan uusi koulutettu tai uusi palkkatukityöläinen. toisaalta voisi ajatella eikö jo vuoden työ ja sitoutuminen päiväkotiapulaisena jo vastaa jotain ammattitaitoa ja harjoittelu olisi ohi. Työnantajat, kaupungit ym. nykyään voivat kierrättää ja pätkissä pitää työntekijöitä, mutta työntekijän etu ei ole koskaan etusijalla. Nämä meidän PÄÄTTÄJÄT voisivat reagoida tähän kaikkeen. Toisaalta jos pysyn asiassa niin yhteenvetona voisin sanoa, että Suomen muovipussikansalla joka putosi puusta on noussut kusi päähään todellla ja näperellään kaikkea turhaa ihmisten kiusaksi kaikessa. Nyt voisin mennä kantamaan lautoja rakennuksille ja kokemusta kyllä löytyy vaatimimmastakin hommista, mutta en pääse!..en pääse koska en omaa työturvallisuuskorttia ym. pikkutitteliä ky. hommaan. Perkele omistan känsäset kädet ja raavaan kokeneen työotteen, mutta se ei kelpaa. Näillä mennään...)

22.3.2011 20:36

Eräskin kansainvälinen firma potkii vakituisia pois, ja kun homma ei toimikkaan jäljelle jäävien voimin, entisiä otetaa takaisin pätkähommiin puolella palkalla. Itse pääsen onneksi kohta pois tästä riistopaikasta, jossa palkka 8,50 e/h, helmikuussa nettopalkka 900 e.

22.3.2011 22:29

on toi masentavaa kun toiset vaativat 900 euron perusturvaa kuukaudessa verottomana takuueläke on 68oe eikä ole tarvinnut tehdä päivääkään työtä,eipä voi näillä palkoilla enää kehottaa tienaamaan eläkettään kun sen saa tekemättä mitään,ainakin hyvä kannuste pimeään työhön

23.3.2011 00:22

montako miljonääriä Suomessa on tällähetkellä?
Britanniassa noita on 600 000, ja työttömyys on ennennäkemättömän kova.
Mistä tämä kertoo teille?
Kokoomuksen äänestystarpeestako?

23.3.2011 06:49

." Joo, tiedän tapauksen missä kurssitettiin työvoimapoliittisesti pikimiehiä ja osana kuului tutustuu orgaanisaatioiin ym. jotka nyt ei ollut lähellä yhtään sitä pikiämpärien kantamista."
Veljelleni tarjottiin juuri tätä, ikänsä ämpäriä kantaneena "lomautettiin" tms ja sitten>>>konttorihommiin kouluttautumaan...yli viiskymppinen, kansakoulun käynyt mies,eikä mitään kiinnostusta lukemiseen.

23.3.2011 23:57

Oliko 45000miljonääriä Suomessa ellikkä aivan liian vähän.Äneestäkää persuja niin miljonäärejä tulee lisää koska sitten koko Suomen valvontamekanismit pettää.

24.3.2011 10:28

nimerkki anonyymi persut on ainut oikea puolue tässä tilanteessa, missä Suomen valtio tällä hetkellä on. Oikeistohallitus on saanut neljässä vuodessa maamme rapakuntoon. Meillä on 8miljardia alijäämää, kun kyseinen hallitus aloitti niin maallamme oli 4 miljardia ylijäämää, eli eiköhän ole perusteltua kokeilla muuta hallitus vaihtoehtoa. Tämä avoimien ovien politiikka, sekä kun halutaan olla niin humanitäärisiä niin humanitäärisiä velkarahalla, on tullut tiensä päähän. Unohdettu tärkeimmät eli suomalaiset ihmiset.

24.3.2011 12:12

Niinhän se menee että kun nykyään melkein kaikki ovat ylikoulutettuja duunarin hommiin niin eihän sitä myöskään voi äänestää muuta kun Kokoomusta tai Keskustaa, väliäkö sillä onko työtä vai ei!
Äänestäkää vain näitä oikeistopuolueita niin tätä kaikille ( =lue: hyvätuloisille) jaettua etuja ropisee politiikkojen tuutista taas neljä vuotta!
Mitähän pahaa nuo persut ovat kerkineet jo tehdä kun "viisaat" tietävät tuhon tien aukeavan persujen mahdollisen vaalivoiton myötä?
Pessimistinä en itsekkään usko sen kummemmin persujen kuin muidenkaan saavan muutoksia aikaan, ainakaan huonommaksi tuskin muuttuu.
Niin paljon itse ( ja moni tuntemani myös ) olen tympääntynyt näihin nykyisiin nuorisoketjulaisiin hallituksessa että äänestäisin vaikka natseja jos sillä saisi nuo ällöt pois eduskunnasta!

24.3.2011 14:15

Niin, missähän se "Tasa-arvo-tupo" luuraa? Siitä ainakin kokoomus ja Katainen melskasi ennen vuoden 2007 eduskuntavaaleja. Vanhasen-Kataisen hallituksen toimesta rustattiin "pakkomääräys" mennä töihin, kun terveydenhoitoala ajoi lakkovaroituksin parempia palkkoja alalle.

Laajempi, perinteinen Tupo kaadettiin hallituksen seuratessa tumput suorana EK:n toimia.

Nyt Kiviniemi on esittänyt "Yhteiskuntasopimusta". Mitähän se lienekään muuta kuin perinteinen Tupo, jolla Suomea rakennettiin sopimuksilla 40 vuoden ajan?

Muuten: tänään (24.3.) Keskisuomalaisessa on juttu, missä kerrotaan yritysjohtajien satumaisista palkan- ja ansionkorotuksista, jopa 93 % viime vuonna.

Lehdissä on myös, että eri aloille on tehty työehtosopimuksia, joiden kustannusvaikutus on enimmillään 2,55 %. Että sillä tapaa tätä yhteistä Suomea nykyisin rakennetaan.

24.3.2011 18:46

Finanssikriisi on saanut tämän maan rapakuntoon ei politiikkot ja niitä puolueita haukutaan aina jotka on johdossa lama aikana.EI voi politiikkoja pahemmin syyttää jos maailman markkinat ei vedä ja teollisuus kamppailee konkurssin partaalla.Mutta siitä voi politiikkoja syttää että miten jälkihoito ja säästöt tehdään ja konkurssikypsässä Suomessa on ihan turha luvata kenelläkään mitään lisäetuja.

24.3.2011 18:57

kyllä se on poliitikot jotka päättävät kenelle sitä rahaa ammennetaan

24.3.2011 23:43

Oikeastaan ikäni sekalaisia töitä tehneenä ja itsenäisenä yrittäjänä toimiineena nyt keski ikäisenä aion heittäytyä "eläkkeelle". Pahasti olen velkaantunnut ja loppuelämän velkavankeudessa(ei huolinnut velkasaneuraukseen). Joku voisi ajatella..oma vika..niin monta näkökohtaa?. Elän ihan hyvin muiden veronmaksajien kustannuksella tehden pikku töitä ja tietenkin pimeästi. Töihin jos menen matalapalkka aloille niin perheeni tulot menevät alle nykyisen. Olenko tyhmä vai olenko yhteiskunnan loinen joka seilaa vapaamatkustajana? Olen ollut tyhmä pitkään ja olen elättännyt itseni ja ajannut konkkursiin itseni myös rahallisesti ja henkisesti maksaen veroja niskalimassa. Menenkö nyt töihin jonnenkin ja selitän perheelleni, että tarvitsen talousrahoista ylimääräistä rahaa bussin seutulippuun, kerronko myös sen, että saamme kaikkien tukien romahtaessa kuussa rahaa jo vähäisestä n.150euroa vähemmmän. Koti, uskonto ja isäinmaa..perkele elän mielummin "loisena" kunnioittaen itseäni, muut saavat olla mitä mieltä vain. Jää aikaa harrastuksille ja pikkutöillä ja tuilla elää hyvin. Jää aikaa kommentoida esim. tähän kun ei tarvitse herätä aikaiseen. Yhteiskunnan syyttäminen on lapsellista ja vastuun pakenemista, mutta tässä tapauksessa syytän järjestelmää sittenkin. Kannustinloukot, työmarkkinat,pätkätyöt,poliittiset päätökset ovat täysin sairaita ja jos jostain kyykyytetään älä kyykisty. Olen itse heittännyt henkisesti hanskat naulaan ja voin hyvin sen päätöksen kanssa. Kannustan muitakin todella VAIKEASSA tilaanteessa olevia ja on paljon helpompi elää itsensä kanssa, kun ei pyri mihinkään. Viheltelee ja elää elämäänsä ajan kanssa:)

28.3.2011 13:37

Kommentit ovat pitkiä ja kaikkea ei ehdi sisäistää, mitä haetaan takaa, mutta minusta aloille joilla on työttömyysaste korkea, ei enää saisi edes kouluttaa suoraan työttömyyskortistoon ihmisiä. Tauolle sellaiset koulutukset.
Joku kertoi, että miksi ei töihin pääse ilman "titteliä". Olen aivan samaa mieltä ja sen korjaamiseksi, voisi tullakin "työssä oppiminen" ja tottakai alan palkoilla. Hoivatyöhön varmaan vaaditaan taustatietojen ja alalle sopimisen kautta tarkempaa syyniä - kiitos viimeaikaiset ikävät tapahtumat. Nykyään vie ns. pakollisten asioiden kirjaaminen ja sähköisen postin lukeminen työpaikoilla liikaa aikaa. Sen valtiolla hyvin ainakin huomaa. Millä siitä pois? Yksi vastuuhenkilö, joka lukee kaiken ja suodattaa vain tarpeellisen tiedon tarvittavalle taholle, muuten se onkin kokopäiväistä lukea kaiken. Työaikaseuranta esim. valtiolla ns. Tarmo järjestelmä vaatii, että joka päivä hakee järjestelmästä osion, mitä on tehnyt. Tällä muka lasketaan suositteiden hintoja! Kukaan ei ehdi ja jaksa paneutua kunnolla, joten tieto on hyvin virheellistä ja siten turhaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että työnteon pitää kannattaa ja alat joissa on liian pienet palkat, tai tunteja ei tule tarpeeksi per kuukausi, olisi puututtava ja saatava tasolle, jolla elää hieman paremmin kuin joku 800-900 e kuukausi! Eri asia on, jos joku haluaa tehdä vain muutaman tunnin tms. Tulkoot palkkaerotus sitten vaikka työttömyyskassasta tai muusta järjestelmästä, mutta jotain on tehtävä, että työhön kannattaa mennä. Työpaikkoja alkaa tulla lähivuosina pakostakin, sillä niin paljon on eläkkeelle jääviä. Myös etelä-suomesta olisi ainakin valtion virastoja, joissa työ on tietokonepainotteista, tuotava tänne missä on työttömyys suurta. Täältä etelään töihin lähteminen on liian kallista ja monella ei siihen varaa ole.

Sitten on sellainen käsite, että nuoret ovat valmiita matkustamaan työn perässä vaikka miten, eli liikkuvuus on tulevaisuutta! Eikö jokainen halua edelleen johonkin rakentaa ns. kiinteän kodin? Ainakaan perheelliselle jatkuva työn perässä eri paikkakunnille suuntautuvana ei tule koskaan olemaan in. Vai olenko väärässä?

Sini Hirvonen

6.4.2011 14:15

60-luvulla suomalaiset lähtivät Ruotsiin siirtolaisiksi ja saivat tehtailla heti täyden palkan, lomat ja samat edut kuin ruotsalaisetkin. He lähtivät paikkaamaan Ruotsin työvoimapulaa. Suomeen tulevat ulkomaalaiset joutuvat työnantajien riistämiksi pienellä palkalla ja vailla etuja. Suomessa ei ole oikeaa työvoimapulaa. Suomalainen rakennusala on tällä hetkellä rikollisuutta sen eri muodoissa. Eivätkä edes häpeä sitä.

6.4.2011 14:15

60-luvulla suomalaiset lähtivät Ruotsiin siirtolaisiksi ja saivat tehtailla heti täyden palkan, lomat ja samat edut kuin ruotsalaisetkin. He lähtivät paikkaamaan Ruotsin työvoimapulaa. Suomeen tulevat ulkomaalaiset joutuvat työnantajien riistämiksi pienellä palkalla ja vailla etuja. Suomessa ei ole oikeaa työvoimapulaa. Suomalainen rakennusala on tällä hetkellä rikollisuutta sen eri muodoissa. Eivätkä edes häpeä sitä.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.